Rozměry: |
281x209x28mm |
Váha: |
294g |
Nakladatel: |
Fraus |
EAN: |
9788072389490 |
ISBN: |
978-80-7238-949-0 |
Kód |
D0191270 |
pětidílný soubor učebnic ruštiny pro začátečníky od 13 let jednotlivé díly odpovídají úrovním A1-B1 SERR pro jazyky slovní zásoba a reálie uváděny v interkulturních souvislostech velké množství mezipředmětových vztahů Inovovaný učební soubor Raduga po-novomu je určen k výuce ruštiny na středních školách a první dva díly také pro výuku ruštiny jako druhého cizího jazyka na základních školách. Počítá se též s možností uplatnění ve vysokoškolském studiu nefilologických oborů a v jazykových kurzech. Struktura inovovaného souboru je podstatnou měrou změněna. Jde o pětidílnou řadu, která je orientována na osvojování ruského jazyka na úrovních A1, A2 a B1 SERR pro jazyky. Celá řada je založena na lingvodidaktické koncepci, jejímž podstatným rysem je integrované využití hodnotných výsledků dosavadního mnohostranného vývoje didaktiky cizích jazyků s důrazem na její nejnovější úroveň. Rozvíjení komunikativní kompetence žáků je podporováno postupným shrnováním jazykových poznatků ve funkčních a systémových souvislostech. S tím je těsně spojeno činnostní pojetí výuky, které vystupuje do popředí zejména v didaktickém zpracování gramatiky. Zvláštní pozornost se věnuje motivaci a aktivizaci žáků, estetickým a etickým aspektům cizojazyčné výuky. Zásadní význam má orientace na současnou živou ruštinu. Jsou zachovány důležité rysy, které se osvědčily v původní verzi učebního souboru Raduga, zejména soustavný zřetel k mateřštině žáků realizovaný především rozdílným přístupem k jevům ruského jazyka podle míry jejich obtížnosti pro Čechy, sepětí jazykových poznatků s reáliemi, individualizace výuky na základě podávání učiva ve třech paralelních liniích a bohatá zásoba cvičení a úloh. Ve všech dílech inovovaného učebního souboru jsou aktualizovány texty, slovní zásoba a reálie jsou uváděny v interkulturních souvislostech. Prohloubení se dočkaly zejména mezipředmětové vztahy a posílena je i samostatná četba autentických textů. Soustavná pozornost se věnuje rozvoji učebních strategií žáků a jejich autonomního učení včetně sebehodnocení (a to i s ohledem na jazykové portfolio). V 1. díle (úroveň A1/1) je zvýrazněn zřetel k osvojování zvukové a grafické stránky jazyka spolu s detailnějším nácvikem psané azbuky (v pracovním sešitě). Ve 2. díle (úroveň A1/2) je učivo rozvrženo do 6 lekcí a orientováno na témata: škola, ve městě a nákupy. Žáci se seznámí s Moskvou, Petrohradem a Prahou. Prohlubují se a systematizují znalosti mluvnice: skloňování podstatných jmen a tázacích zájmen, řadové číslovky, časování dalších sloves a jejich vazby. Pracovní sešit nabízí množství cvičení a úloh pro práci ve třídě i doma. Je vybaven přehledem mluvnického učiva a slovníčky česko-ruským a rusko-českým (slovní zásoba 2.dílu). Důležitou roli plní grafická úprava celého souboru, která usnadňuje učitelům i žákům orientaci ve stavbě lekcí. Učebnice i pracovní sešity jsou bohatě vybaveny fotografiemi a ilustracemi, které tvoří nedílnou součást procesu rozvoje komunikativních kompetencí žáků. Ve 3. díle (úroveň A2/1) je učivo rozvrženo do 5 tématických celků, rozvíjejí se všechny čtyři receptivní i produktivní řečové dovednosti. Řečové situace: setkání, informace o událostech (prázdniny, volný čas), informace o změnách, popis zevnějšku a charakteristika osoby; dotazy na konání různých akcí; vyjádření názoru; životní styl; počasí; turistika; beseda o zálibách k receptivnímu osvojení a dělící se na slovní zásobu povinnou a nepovinnou (rozšiřující). Gramatika je zaměřena na skloňování přídavných jmen, řadových číslovek , vyjádření datamu; zájmena ???/??, ?????, ??????, ??????; slovesa ??????, ?????, ???, ?????????, ???????, ?????.Vyjádření možnosti, nutnosti, vzájemnosti, podobnosti;předložka ???. 4. díl (úroveň A2/2) se skládá z pěti tematických celků a rozpracovaných témat ekologie, cestování, ubytování a stravování. Třetí tematický celek prohlubuje znalosti o Moskvě. slovní zásoba zahrnuje frekventovaná slova a fráze k tematickým okruhům, komunikativním situacím a řečovým intencím. slovná zásoba je rozdělena na povinnou a nepovinnou. Mluvnické učivo je zaměřeno na časové údaje a číselné výrazy, skloňování, dále je zahrnut rozkazovací a podmiňovací způsob a podmínková souvětí. 5. díl (úroveň B1/1) - Závěrečný 5. díl učebního komplexu je rozdělen do pěti tematických celků: studium cizích jazyků, rodina a bydlení, sport a zdravý životní styl, pracovní setkání, zkušenosti z pobytu v Rusku. Učivo umožňuje harmonické rozvíjení všech řečových dovedností. Prohlubuje znalost slovní zásoby a mluvnice na úrovni B1 SERR. Učební materiál je logicky propojen s tématy předchozích dílů. Pátý díl nabízí velmi bohatou slovní zásobu, v koncepci cvičení je posílena situativnost. Mluvnické učivo se zaměřuje na problematiku sloves a předložek, zvláště v odlišnostech od češtiny, a prohlubuje již nabyté znalosti. Důležitou roli ve všech částech souboru Raduga po-novomu hraje grafická úprava, která usnadňuje učitelům i žákům orientaci ve stavbě lekcí a do velké míry využívá fotografií zejména v souvislosti s reáliemi. Příručka učitele nepředpisuje univerzální způsob vyučování, ale nabízí variantní náměty a konkrétní materiály k obměnám metodických postupů podle proměnlivých podmínek výuky. Nahrávky na CD obsahují úvodní texty lekcí, fonetická, poslechová i mluvnická cvičení. Novinkou je zařazení nahrávek ke kontrole cvičení překladových.