Autor | Stanislav Vystavěl |
---|---|
Jazyk: | Česky |
Vazba: | vázaná |
Počet stran: | 285 |
Rok vydání: | 2017 |
Běžná cena: | 390 Kč |
---|---|
Sleva: | 18% |
Naše cena: | 318 Kč |
Skladem |
Rozměry: | 240x170x20mm |
---|---|
Váha: | 801g |
Nakladatel: | Svět křídel |
EAN: | 9788075730190 |
ISBN: | 978-80-7573-019-0 |
Kód | D0390677 |
Kniha vychází téměř 12 let od vydání knihy autora Miroslava Moudrého “1. LETECKÝ DOPRAVNÍ PLUK“ ve vydavatelství Svět křídel (již několik let je vyprodaná) a nová kniha na ni v mnohém navazuje.
Název knihy symbolicky vyjadřuje počátek a současnost našich vojenských “dopravek“.
V r. 1945 byly ve Velké Británii zakoupené dva “ANSONY“ prvními vojenskými dopravními letouny s čs. kokardou na bocích trupů u Letecké dopravní skupiny Ruzyně.
Od r. 2007 “nosí“ čs. kokardy na bocích motorových gondol dva Airbusy A 319CJ 24. základny dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely.
Autor zpracoval více než sedmdesátileté období existence všech našich vojenských “dopravek“. Začíná stručným seznámením s etapou působení našich letců u Velitelství dopravního letectva (Transport Command RAF) v závěru II. světové války a poslední úkol 311. perutě při přepravě našich letců a repatriantů z Velké Británie do vlasti.
Chronologicky pak může čtenář sledovat zřízení Letecké dopravní skupiny, Leteckého dopravního pluku Ruzyně/Kbely a následně všechny změny názvů pluku přejmenováním a reorganizacemi “1. dopravky“ až do přemístění 1. dopravního výsadkového leteckého pluku Kbely v r. 1959 na Moravu.
Následuje “odbočka“ v chronologii, kdy v souvislosti s předpokládaným přemístěním 1. dvlp na Moravu je pro potřeby přepravy funkcionářů MNO a Velitelství letectva a PVOS již v červnu 1959 rozhodnuto “rozvinout“ Velitelskou letku VLaPVOS k 1. 10. 1959 na “Letecký oddíl VLaPVOS“ (ten byl několikrát přejmenován a přepodřízen), aby byl jako 7. letecký oddíl (tzv. “Vintrlíkův oddíl“) ve Kbelích k 1. 9. 1969 zrušen a jeho letecká technika spolu s částí personálu přemístěna k 50. spojovacímu leteckému pluku Kbely.
Další etapa “1. dopravky“ pokračuje ročním působením v Prostějově a od r. 1960 přemístění do Mošnova. Tam v r. 1969, po zrušení 46. dopravní výsadkové letecké divize Olomouc a jejich vrtulníkových pluků “zažije“ reorganizaci a vytvoření Odloučené části 1. dvlp v Prostějově (s 3. a 4. vrtulníkovou letkou a 5. letkou An-2).
To vše až do r. 1974, kdy “vrtulníkáři“ z Odloučené části 1. dvlp se stanou základem 51. vrtulníkového pluku Prostějov a v Mošnově pak až do r. 1986 působí jen “křídlatí“, přezbrojení na turbovrtulové An-12, An-26 a Turbolety L-410T.
Od 1. 6. 1986 působí v Mošnově 1. smíšený letecký dopravní letecký pluk s 3. vrtulníkovou letkou s Mi-17. (Ta byla v říjnu 1992 zrušena).
V r. 1993 byla “1. dopravka" v Mošnově zrušena a její “zbytky“ – přes Pardubice (u 36. smíšeného dopravního leteckého) nakonec skončily ve Kbelích…
Zmíněné útvary mají přístupné archivní fondy ve VÚA/VHA Praha. Proto bylo možné v knize přiblížit vnitřní organizaci útvarů a zařadit řadu úplných jmenných a funkčních sestav útvarů v různých obdobích, také používanou a přidělenou leteckou techniku.
****
Další větev útvarů lze nazvat „Od 50. kurýrního a spojovacího leteckého pluku z Klecan do Kbel, až k dnešní 24. základně dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely“. Tato část vznikla z veřejně přístupných informací a z pamětnických informací (Bez možnosti využití archivních fondů SpA zrušených útvarů z důvodu stanoviska příslušného velitele: “není žádoucí je zpřístupnit“. A to i přesto, že dokumenty, vzniklé do 31. 12. 1992 byly Zákonem č. 142/2005 § 157 odst. 3 “odtajněny“)
Postupné jsou zmíněny všechny útvary, které byly vytvořeny ve Kbelích z 50. spojovacího leteckého pluku od r 1974 přejmenovávány a reorganizovány – 3. dopravní letecký pluk –, Dopravní pluk MNO/F MNO, opět 3. dopravní letecký pluk T. G. Masaryka, “půlroční“ 6. smíšený dopravní pluk, 6. základna dopravního letectva a od r. 2007 konečně dnešní 24. základna dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely
To vše doplňuje množství fotografií velitelů útvarů, velitelů letek a používané letecké techniky. Nechybí ani fotografie z několika leteckých nehod fondů VHA/VÚA Praha.
Autor zpracoval více než se
Způsob dopravy | Cena | Kdy zboží obdržím? | |
Osobní odběr zásilkovna Více než 200 poboček po ČR |
69 Kč* | 26.11.2024 (ÚT) | |
Balík do ruky | 79 Kč* | 26.11.2024 (ÚT) | |
Balík na poštu | 79 Kč* | 26.11.2024 (ÚT) | |
PPL v České Republice | 95 Kč* | 26.11.2024 (ÚT) | |
PPL na Slovensku | 199 Kč* | 28.11.2024 (ČT) | |
* K objednávce bude připočteno balné ve výši 10 Kč, cena za dobírku není zahrnuta v ceně. Uvedené ceny jsou včetně DPH |
Způsob platby | Cena | |
Twisto | ZDARMA | |
Hotově na pobočce zásilkovna | 39 Kč | |
Bankovním převodem předem | ZDARMA | |
Dobírka | 39 Kč |
Vyzvedněte si svou objednávku na jedné z více než 200 poboček zásilkovny. Pomocí formuláře nebo mapy vyberete jedno z výdejních míst a zboží si vyzvednete třeba cestou z práce. Zaplatit můžete předem, případne přímo na pobočce.
79 Kč | 95 Kč | 69 Kč |