Od Ansonů až k Airbasům

Od Ansonů až k Airbasům
Autor Stanislav Vystavěl
Jazyk: Česky
Vazba: vázaná
Počet stran: 285
Rok vydání: 2017
Běžná cena: 390 Kč
Sleva: 14%
Naše cena: 337 Kč
Skladem
Přidat do košíku
NÁŠ TIP: Zaplatím, až knihu doma otevřu (platbu naleznete v košíku)
Když nyní objednáte,
doručíme 27.12.2024 (PÁ)
Rozměry: 240x170x20mm
Váha: 801g
Nakladatel: Svět křídel
EAN: 9788075730190
ISBN: 978-80-7573-019-0
Kód D0390677

Kniha vychází téměř 12 let od vydání knihy autora Miroslava Moudrého “1. LETECKÝ DOPRAVNÍ PLUK“ ve vydavatelství Svět křídel (již několik let je vyprodaná) a nová kniha na ni v mnohém navazuje.

Název knihy symbolicky vyjadřuje počátek a současnost našich vojenských “dopravek“.

V r. 1945 byly ve Velké Británii zakoupené dva “ANSONY“ prvními vojenskými dopravními letouny s čs. kokardou na bocích trupů u Letecké dopravní skupiny Ruzyně.

Od r. 2007 “nosí“ čs. kokardy na bocích motorových gondol dva Airbusy A 319CJ 24. základny dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely.

Autor zpracoval více než sedmdesátileté období existence všech našich vojenských “dopravek“. Začíná stručným seznámením s etapou působení našich letců u Velitelství dopravního letectva (Transport Command RAF) v závěru II. světové války a poslední úkol 311. perutě při přepravě našich letců a repatriantů z Velké Británie do vlasti.

Chronologicky pak může čtenář sledovat zřízení Letecké dopravní skupiny, Leteckého dopravního pluku Ruzyně/Kbely a následně všechny změny názvů pluku přejmenováním a reorganizacemi “1. dopravky“ až do přemístění 1. dopravního výsadkového leteckého pluku Kbely v r. 1959 na Moravu.

Následuje “odbočka“ v chronologii, kdy v souvislosti s předpokládaným přemístěním 1. dvlp na Moravu je pro potřeby přepravy funkcionářů MNO a Velitelství letectva a PVOS již v červnu 1959 rozhodnuto “rozvinout“ Velitelskou letku VLaPVOS k 1. 10. 1959 na “Letecký oddíl VLaPVOS“ (ten byl několikrát přejmenován a přepodřízen), aby byl jako 7. letecký oddíl (tzv. “Vintrlíkův oddíl“) ve Kbelích k 1. 9. 1969 zrušen a jeho letecká technika spolu s částí personálu přemístěna k 50. spojovacímu leteckému pluku Kbely.

Další etapa “1. dopravky“ pokračuje ročním působením v Prostějově a od r. 1960 přemístění do Mošnova. Tam v r. 1969, po zrušení 46. dopravní výsadkové letecké divize Olomouc a jejich vrtulníkových pluků “zažije“ reorganizaci a vytvoření Odloučené části 1. dvlp v Prostějově (s 3. a 4. vrtulníkovou letkou a 5. letkou An-2).

To vše až do r. 1974, kdy “vrtulníkáři“ z Odloučené části 1. dvlp se stanou základem 51. vrtulníkového pluku Prostějov a v Mošnově pak až do r. 1986 působí jen “křídlatí“, přezbrojení na turbovrtulové An-12, An-26 a Turbolety L-410T.

Od 1. 6. 1986 působí v Mošnově 1. smíšený letecký dopravní letecký pluk s 3. vrtulníkovou letkou s Mi-17. (Ta byla v říjnu 1992 zrušena).

V r. 1993 byla “1. dopravka" v Mošnově zrušena a její “zbytky“ – přes Pardubice (u 36. smíšeného dopravního leteckého) nakonec skončily ve Kbelích…

Zmíněné útvary mají přístupné archivní fondy ve VÚA/VHA Praha. Proto bylo možné v knize přiblížit vnitřní organizaci útvarů a zařadit řadu úplných jmenných a funkčních sestav útvarů v různých obdobích, také používanou a přidělenou leteckou techniku.

****

Další větev útvarů lze nazvat „Od 50. kurýrního a spojovacího leteckého pluku z Klecan do Kbel, až k dnešní 24. základně dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely“. Tato část vznikla z veřejně přístupných informací a z pamětnických informací (Bez možnosti využití archivních fondů SpA zrušených útvarů z důvodu stanoviska příslušného velitele: “není žádoucí je zpřístupnit“. A to i přesto, že dokumenty, vzniklé do 31. 12. 1992 byly Zákonem č. 142/2005 § 157 odst. 3 “odtajněny“)

Postupné jsou zmíněny všechny útvary, které byly vytvořeny ve Kbelích z 50. spojovacího leteckého pluku od r 1974 přejmenovávány a reorganizovány – 3. dopravní letecký pluk –, Dopravní pluk MNO/F MNO, opět 3. dopravní letecký pluk T. G. Masaryka, “půlroční“ 6. smíšený dopravní pluk, 6. základna dopravního letectva a od r. 2007 konečně dnešní 24. základna dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely

To vše doplňuje množství fotografií velitelů útvarů, velitelů letek a používané letecké techniky. Nechybí ani fotografie z několika leteckých nehod fondů VHA/VÚA Praha.

Autor zpracoval více než se

Způsob dopravy Cena Kdy zboží obdržím?
Osobní odběr zásilkovna Osobní odběr zásilkovna
Více než 200 poboček po ČR
69 Kč* 27.12.2024 (PÁ)
Balík do ruky Balík do ruky 79 Kč* 27.12.2024 (PÁ)
Balík na poštu Balík na poštu 79 Kč* 27.12.2024 (PÁ)
PPL v České Republice PPL v České Republice 95 Kč* 27.12.2024 (PÁ)
PPL na Slovensku PPL na Slovensku 199 Kč* 30.12.2024 (PO)
* K objednávce bude připočteno balné ve výši 10 Kč, cena za dobírku není zahrnuta v ceně.

Uvedené ceny jsou včetně DPH
Způsob platby Cena
Twisto Twisto ZDARMA
Hotově na pobočce zásilkovna Hotově na pobočce zásilkovna 39 Kč
Bankovním převodem předem Bankovním převodem předem ZDARMA
Dobírka Dobírka 39 Kč
Více než 1400 míst k odběru Více než 1400 míst k odběru

Vyzvedněte si svou objednávku na jedné z více než 200 poboček zásilkovny. Pomocí formuláře nebo mapy vyberete jedno z výdejních míst a zboží si vyzvednete třeba cestou z práce. Zaplatit můžete předem, případne přímo na pobočce.

Nejlepší ceny dopravy
Česká pošta PPL Zásilkovna
79 Kč 95 Kč 69 Kč

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace